Junan tuoma sääminkiläinen

Tervehdys Säämingin saloilta Vuoriniemeltä!

En ole syntyperäinen sääminkiläinen, mutta aloitin sääminkiläistaipaleeni v. 1945 Kallislahdesta, missä asuimme kesäkauden evakkotaipaleella. Savonlinnaan saatiin vakituinen koti perheellemme.

Kävin vähän kokeilemassa siipiäni Keski-Suomessa, mutta palasin takaisin Itä-Savoon ja sain työpaikan ja aviomiehen Vuoriniemeltä.

Koska lapseni ovat syntyjään sääminkiläisiä, päätin, että niin miekin, kun syntymäkotipaikkani on rajan takana.

Kolmas Sääminkiviiri on salossa liehumassa. Kun vetämänlleni Itä-Savon kansanmusiikkiyhdistyksen esiintyvälle pelimanniporukalle piti äkkiä keksiä nimi, sanoin puhelimeen 'Sääminkiläiset'. Siinä oli nimittäin soittajia niistä kunnista, jotka kuuluivat 1600-luvun Sääminkiin: Sulkavalta, Rantasalmelta, Savonrannalta, Kerimäeltä, Enonkoskelta, Punkaharjulta, Puumalasta ja vielä Savonlinnasta ja Kesälahdelta.

V.1999 värkkäsin 200-sivuisen kirjan Vuoriniemen koulun historiasta ja kokosin myös v. 2012 Voimistelu- ja Urheiluseura Vuoriniemen Virin 100-vuotishistoriikin. Kuvia voin lisätä myöhemmin.

Liityn mielelläni seuraan, jos miut huolitaan.

Aloitustilaisuuteen en voi osallistua, kun olen silloin tyttären kotona KIrkkonummella paapomassa vunukoita.

Parasta menestystä Sääminkiseuralle!

Raili Pulkkinen