Esimerkki

Elsa Tuuliluoto ja Ari Pietikäinen

ESIMERKKI 2019 - Huomionosoitus

ESIMERKKI 2019 on Sääminki- seura ry:n huomionosoitus henkilölle/ henkilöille tai yhdistykselle, joka/jotka ovat omalla konkreettisella toiminnallaan olleet antamassa esimerkkiä meille muille kuntalaisille.

Sääminki- seura ry luovutti huomionosoituksensa maanantaina 30.12. 2019 Elsa Tuuliluodolle ja Ari Pietikäiselle. He molemmat ovat tuttu näky päivittäin tai paremminkin anivarhain aamuisin kadun varsilla ja teiden pientareilla, keräten pulloja, tölkkejä,purnukoita sekä roskia, jotka on heitetty luontoon.

He tekevät päivittäin konkreettisia ympäristötekoja, joista me kaikki voimme ottaa onkeemme.

Huomionosoituksena Sääminki- seura ry luovutti molemmille Savonlinnan Citymarketin PIRKKA- tuotekassin

Marko Ruuskanen

VUODEN ESIMERKKI

Sääminki- seura ry nimeää vuosittain VUODEN ESIMERKIN meille kaikille.

Vuoden 2020 esimerkkihenkilöksi on nimetty Savonlinnan seurakunnan Marko Ruuskanen.

Perusteluinaan Sääminki- seura on maininnut Markon työn meille sääminkiläisille tärkeän Kirkkoniemen tapulin ja hautuumaan hoitaminen ja kunnostaminen jopa paremmin kuin hänen oma piha-alueensa, kuten Marko itse sen mainitsee.

Lisäksi Markon esimerkillinen tapa hoitaa työnsä ja olla sitoutunut siihen niin, että hän on ITE- taiteilijana ilostuttanut meitä kaikkia linnunpöntöillään ja maalauksillaan.

Markolle luovutettiin Citymarketin lahjoittama Pirkka- tuotekassi.

Tiina Pulkkinen Pihlajaveden rannalla, josta kesäisin rantautuu paljon mm.muoviroskaa, jotka hän säännöllisesti korjaa roskasäiliöihin.

ESIMERKKI 2021 -Tiina Pulkkinen

ESIMERKKI on Sääminki- seura ry:n huomionosoitus henkilölle/ henkilöille tai yhdistykselle,jotka ovat omalla konkreettisella toiminnallaan olleet antamassa esimerkkiä meille muille kuntalaisille.

Tiina Pulkkinen on oiva esimerkki henkilöstä, joka on pannut itsensä likoon ympäristömme puhtauden puolesta.

Hän on vuosikaudet ollut aktiivinen ympäristömme roskien kerääjä ja innoittanut myös muita mukaan toimintaan hyvällä menestyksellä.

Roskien keruun lisäksi Tiina on koordinoinut haitallisten vieraskasvien kitkentöoperaatioita Savonlinnan seudulla ja toiminut aktiivisesti Itä-Savon Luonnonsuojeluyhdistyksessä.

Tiina on mitä parhain esimerkki siitä, kuinka tärkeää meidän kaikkien on muista korjata luonnosta ainakin omat jätöksemme.

Nimeämisen osoituksena Tiinalle luovutettiin Citymarketin lahjoittama täpötäysi Pirkka tuotekassi.

Sääminki-seura ry julkisti huomionosoitukset maanantaina 11.12. 2023 yhdistyksen perinteisessä Joululounastapahtumassa.
Kuva: Jori Vauhkonen
Kale ja Heikki vaihtavat kuulumisia seremonian jälkeen.
Kuva: Jori Vauhkonen

ESIMERKKI 2023

Sääminki-seura ry on nimennyt vuodesta 2019 lähtien vuoden ESIMERKIN.

ESIMERKKI on nimityksen saa henkilö tai yhteisö, joka on toiminut esimerkillisen pyyteettömästi meidän kanssaihmisten tai yhteisöjen hyväksi.

Vuoden 2023 ESIMERKKI on Kalevi Putkonen.

Perustelut:

Hän on toiminut vuosikymmenten ajan urheiluseuran tärkeänä taustahenkilönä.  Hän on harjoittanut lähes kolmen vuosikymmenen ajan hyväntekeväisyystyötä ja tehden sitä edelleen. Tänä päivänä ja tulevaisuudessa tarvitaan ”Kalenlaisia” henkilöitä yhteisöjemme toiminnan tueksi.

JUURET SÄÄMINGISSÄ

Sääminki-seura ry nimeää ensimmäisen kerran JUURET SÄÄMINGISSÄ henkilön.

Hän on Heikki Mikkonen, Saukonsaaresta.

Perustelut:                                                                                                                      Hän on säveltänyt ja sanoittanut vuonna 2023 Säämingin Juhlaseminaariin Sääminki-laulun sekä Kirkkoniemen kellotapulin 250-vuotisjuhlaan Kirkkoniemi- nimisen kappaleen. Hän on esiintynyt korvauksetta Sääminki-seura ry:n tilaisuuksissa ja tapahtumissa sekä osoittanut toiminnallaan olevansa juuriltaan aito siäminkiläinen.