Savolaistalo

SAVOLAISTALO PUTKINOTKOSSA

Sääminki-Seuran puheenjohtajat kävivät kesällä 2019 tutustumassa Putkinotkossa sijaitsevaan Savolaistaloon.
Savolaistalo on siirretty 60-70-luvun taitteessa Kiviapajalta Säämingin kunnan toimesta Putkinotkoon. Kuntaliitoksessa se on siirtynyt Savonlinnan kaupungille. Asta myrskyn seurauksena vuonna 2010 talon päälle kaatui puita, katto hajosi ja vuoti sateella vettä sisään. Savonlinnan kaupunki ei korjauttanut kattoa. Vahinkoa on yritetty paikata ressuilla jotka ovat aiheuttaneet sen, ettei talo ole hengittänyt ja näin ollen on alkanut vuosien saatossa lahota.

Katselmuksessa 2019 todettiin, ettei Savolaistaloa ei voinut enää pelastaa, korjauskustannukset olisivat nousseet kohtuuttomaksi.

Puheenjohtajat kävivät "harmittelureissulla" joulukuun alussa 2021.

Edessä oli lohduton näky entisestä uljaasta Savolaistalosta, jonka tarina on päättynyt lumen alle.

Varapuheenjohtaja Pekka Turtiainen katsoo hienoja uunien savuhormeja, jotka vielä ovat jäljellä Savolaistalosta.
Pekka Turtiainen ja Pauli Tuovinen astuvat sisään romahtaneesta eteisestä
Pekka Turtiainen ihastelee uunin kokoa ja lattian kohtalaisen hyvää kuntoa
Pekka ja Pauli huokaavat rakennuksen heikkoa kuntoa.
Pekka koputtelee seinähirsiä ja toteaa, että yhden seinän hirret on ainakin vaihdettava ja katto uusittava