Paikallisuutiset Sisko Ojajärvi /

Sääminki-seura elää ja voi hyvin

3105 saaminkiseura Elli ja Terho.jpg
Valtuuston puheenjohtaja Terho Kaskisella ja tilaisuuden juontaja Elli Aaltosella on molemmilla sääminkiläistausta.

Juhlaseminaarin nuorin puhuja Saara Laukkanen totesi puheenvuorossaan, että saliin saapuessa hän oli epäillyt tulleensa väärään paikkaan, koska väkeä oli paikalla niin runsaasti. Hän loi uskoa Savonlinnaan tulevaisuuteen ja korosti sairaalan ja kylien elinvoiman säilyttämisen tärkeyttä.

Valtuuston puheenjohtaja Terho Kaskinen toi tilaisuuteen kaupungin tervehdyksen. – Savonlinnan kriittisiä menestystekijöitä on kuusi. Kaupungin tulee olla asukaslähtöinen, palveleva ja hyvinvoiva, yritysystävällinen, vetovoimainen koulutus- ja kulttuurikaupunki, joka on helposti saavutettavissa. Saimaan saaristo, puhdas luonto ja ympäristö ovat tulevaisuuden menestystekijöitä ja viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä tasapainoinen kuntatalous.

undefined
Kirkkoherra Jorma Marjokorpi oli paneutunet perusteellisesti Säämingin historiaan.

Kirkkoherra Jorma Marjokorpi on perehtynyt Säämingin historiaan, jonka hän ansiokkaasti esitteli seminaarissa. Pitäjän juuret ulottuvat aina 1740-luvulle, mutta sääminkiläisistä löytyy merkintöjä jo 1440-luvulta, jolloin Sääminki kuului osana Juvan pitäjään. – Kun Kolumbus löysi Amerikan, meillä oli jo Olavinlinna, valaisi Marjokorpi.

Isot suosionosoitukset sai Savonlinnan Mieslaulajien esittämä maailman kantaesitys Sääminki-laulusta. Sen oli Heikki Mikkosen käsialaa ja sovituksesta oli vastannut Mika Siekkinen.

Viimeisenä sääminkiläisenä 31.12.1972 syntynyt Jukka Kukkonen kertoili elämästään Amerikan Minnesotassa, jossa hän perheineen asuu ja työskentelee sähköisten autojen ja veneiden latausjärjestelmien parissa.

Sääminkitalon juhlasali oli lauantaina tupa täynnä väkeä.

Tilaisuuden videokooste on nähtävillä Sääminki-seuran nettisivuilla osoitteessa saaminkiseura.fi/juhlakooste.

Aiheet:
Ei kommentteja! Jätä ensimmäinen kommentti alta.

Jätä kommentti

Vastaat käyttäjän jättämään kommenttiin. Peruuta
  • Ei pakollinen. Saat ilmoituksen sähköpostiisi, kun kysymykseesi vastataan.